Dag 38-39: Oopaa! - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 38-39: Oopaa! - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 38-39: Oopaa!

Door: Ad van den Bovenkamp

Blijf op de hoogte en volg Ad

18 Augustus 2016 | Frankrijk, Cluny

Gebruikers van Facebook hebben vast de advertentie wel eens gezien, waarin een T-shirt wordt aangeboden, bedrukt met de tekst: "De meeste mensen noemen me bij mijn voornaam, maar de belangrijkste noemen me OPA!" Zo voelde het ook toen ik Noa hoorde roepen vanaf het terras van de Brasserie du Nord bij de Abdij in het centrum van Cluny. Een geweldig weerzien na anderhalve maand en een mooi vooruitzicht om met hen de volgende drie dagen door te brengen op de camping Le Paluet in Matour, een klein plaatsje op ongeveer 25 km afstand van Cluny.
Op het terras hebben we ook gelijk even een selfie van ons drieën gemaakt voor de familie en vooral ook voor "omi en opi Bovenkamp". Met "omi" gaat het gelukkig heel goed, de operatie is geslaagd en ze herstelt snel. Een pak van ons hart.
Met het bereiken van Cluny heb ik trouwens ook precies de 1000 km grens gepasseerd, zo bleek bij verwerking van de afstanden van de afgelopen 2 dagen. Na het bereiken van Le Creusot restten mij nog ongeveer 60 km tot Cluny en die wilde ik graag zo gelijk mogelijk over 2 dagen verdelen. Dat lukte helaas niet, omdat de gîtes in het plaatsje dat ik voor de overnachting had gepland, alleen grote(re) groepen wilden huisvesten. Daar kwam ik achter toen ik op het terras van Café-Restaurant "La Clef des Champs" in Le Puley aan het bellen ging. Ik had voor de verandering eens niet een dag van tevoren mijn overnachtingsadres gereserveerd. Le Puley ligt ongeveer 8 km vóór het dorpje dat ik had gepland als overnachtingsplaats. Dit Café-Restaurant kwam overigens geheel onverwacht, maar wel op het juiste moment. Ik was mijn vertrouwen in de Franse horeca al weer volledig kwijt geraakt die dag. Eerst bij twee gelegenheden geweest, die wel open waren voor eten, maar niet voor drinken - om 10 uur 's morgens !!! -, daarna omgelopen voor een restaurant dat alleen op zondag open bleek te zijn (waarom zet je dat er niet direct bij op de borden denk ik dan) en toen kwam ik onverwacht langs dit restaurant. Heel eenvoudig menu, maar als je trek hebt, is het al gauw goed.
De waardin van "La Clef .." hielp me uit de brand en regelde een overnachtingsadres voor me dat een wat buiten het dorp gelegen voormalige boerderij bleek te zijn. Prachtige plek al was het in mijn eentje natuurlijk wel een beetje stil. Omdat ik die dag 8 km minder had gelopen dan gepland, moest ik die de volgende dag extra doen. Ik ben daarom vroeg vertrokken - ik had ook geen ontbijtmogelijkheid daar - om niet al te laat in Cluny te zijn.
De door mijzelf geplande route liep voornamelijk parallel aan de zeer druk bereden TGV lijn van Parijs naar Lyon (en omgekeerd natuurlijk), met opzet, want ik ging ervan uit dat de hoogteverschillen dan minimaal zouden zijn. Dat klopte deze keer ook wel, al moest ik hier en daar wel wat afwijken van de route, omdat de Franse Spoorwegen af en toe een hek geplaatst hadden op een plek, waar ik dacht dat de openbare weg nog steeds verder ging. Al met al toch wel weer wat extra kilometers, maar uiteindelijk was ik iets over vieren in de middag in Cluny en kon ik dochter en kleindochter in de armen sluiten.
Het volgende traject leidt mij naar Le-Puy-en-Velay, met Vézelay één van de hoofd startplaatsen voor de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. De eerste vier dagen is er veel klimwerk in het Centraal Massief, goed dus om even te kunnen uitrusten. Én goed dat Lisanne mijn andere schoenen bij zich heeft, want na 1000 km zijn de oude schoenen nu echt 'op'.

  • 20 Augustus 2016 - 18:59

    Mia Van Cuijk Sevriens:

    Waaw de 1000 km gepasseerd geweldig ad!!!
    En my Dochter en kleindochter in je armen sluiten.
    Tijd om drie dagen extra te genieten

    Momenteel zitten wij op Schiphol in afwachting van onze vlucht naar Sicilië
    Dat is een stuk minder inspanning

  • 20 Augustus 2016 - 20:51

    Rie De Doelder:

    Hallo Ad,
    GEWELDIG wat je doet..Wij hebben al vele malen Frankrijk doorkruist en herkennen veel waar je loopt. Herkennen ook de moeite om ergens gewoon in een dorpje iets te nuttigen .Bij Macon tegenover de brandweerkazerne heb je een Mac Donalds. Lekker "ouderwets"een big mac nemen. Wat fijn dat Lisanne en Noa[ wat een schatje] je opvingen.We wensen je nog veel succes op je reis en houden in de gaten waar je je bevindt. MET LOEP lezen we de kleine lettertjes!
    Een hartelijke groet van Wil en Rie de Doelder

  • 20 Augustus 2016 - 20:52

    Ma En Pa Boof:

    Beste Ad,

    De selfie is goed overgekomen. Omi ontroerde bij het zien van jullie weerzien.
    Wat fijn, dat jij dat na 1000 km.stappen mocht meemaken. Een gouden rand
    aan jouw nomadenbestaan.Hopelijk houden je nieuwe pantoffels het beter
    uit, dan de oude. Het is nog een hele stap naar het zuiden van Frankrijk, maar
    gezien jouw instelling komt dat goed.Wij wensen je veel wandelplezier. Voor nu
    en verder lieve groeten van
    Ma en Pa Boof.

  • 21 Augustus 2016 - 11:01

    Lidy:

    Super Ad! het ga je goed op je verdere reis.
    hans en lidy

  • 21 Augustus 2016 - 11:35

    Bert En Henny:

    Beste Ad,

    Net terug uit de Petrakerk, mooie dienst trouwens met Marieke Muijen uit Tiel, lezen we je reisverslag. War beleef je veel!!! De eerste 1000 km heb je er op zitten, wat een prestatie!!
    Geniet deze dagen van je dochter en kleindochter.

    Hartelijke groet van Bert en Henny.

  • 21 Augustus 2016 - 11:54

    Coen:

    Mooi gedaan weer Broer. geniet lekker een paar dagen van Lisanne en Noa en dan weer de stoute nieuwe schoenen aantrekken en op naar je volgende doel. Succes en maak er wat moois van met elkaar daar.

  • 21 Augustus 2016 - 12:05

    Charles En Mabel :

    Hoi Ad
    Proficiat met het berijden van de eerste 1000 km en verwelkomt door je kleindochter Noa.
    Veel succes met volgende 1000 km in nieuwe schoenen. Goed om te horen dat het met Omi ook goed gaat.
    Groetjes Charles en Mabel

  • 21 Augustus 2016 - 13:22

    Ans:

    Ha Ad,
    Wat een prestatie! De eerste 1000km in de benen..... Super,
    En dan Lisanne en Noa weer zien, dat moet geweldig zijn!
    Geniet van elkaar!
    Groeten, Geurt en Ans

  • 21 Augustus 2016 - 20:04

    Hans Schot:

    Hej Ad,

    Mooie mijlpaal!

    Groetjes van het Panterpad!

  • 22 Augustus 2016 - 15:01

    Hilda Doolaard:

    Zo eens per week probeer ik je reisverslagen te lezen. Overigens met veel plezier!!
    Je weet je ervaringen boeiend weer te geven.
    Leuk het bezoek van Lisanne en Noa: genieten!!

    Groeten van ons vanaf de Kerkewijk!

  • 22 Augustus 2016 - 18:04

    Henk & Coby Van Rekum:

    Hallo Ad,
    Hier worden wij wel een beetje stil van hoor...! Prachtige prestatie tot nu toe, 1000 km is een enorme afstand te voet..klasse man..!
    Heel veel sterkte en doorzettingsvermogen toegewenst en wat dat laatste betreft, dat komt wel goed denk ik....

  • 23 Augustus 2016 - 19:11

    Ad En Gerrie De Vries:

    Hoi Ad, Nou geweldig hoor wat jij voor elkaar krijgt nooit geweten dat een mens zo ver kan lopen in 39 dagen.
    Heen en weer naar Parijs denk ik dan en je gaat nog verder. Goeie reis verder. Hartelijke. groet Ad en Gerrie

  • 24 Augustus 2016 - 09:23

    Alette En Dick:

    Hallo Ad,
    Leuk om je reisverslagen te lezen, 1000 km inmiddels voorbij!
    Wensen je nog vele plezierige kilometers!
    Groeten Dick en Alette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 28403

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: