Dag 79-81: Mee naar Pamplona of het klooster in! - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 79-81: Mee naar Pamplona of het klooster in! - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 79-81: Mee naar Pamplona of het klooster in!

Door: Ad van den Bovenkamp

Blijf op de hoogte en volg Ad

29 September 2016 | Spanje, Los Arcos

Dat was de keuze die ik voorlegde aan de Deense Liselotte, zo'n 5 km vóór Pamplona in het stadje Arre. Liselotte was de avond ervoor laat aangekomen in Espinal. Eigenlijk had ze dat ook niet gewild, maar de taxi chauffeur die haar vanaf het vliegveld van Pamplona meenam, had de vraag om haar af te zetten bij een goedkope herberg aan het begin van de Camino in Pamplona niet helemaal begrepen. Pamplona werd het niet, wel het begin van de Camino zo ongeveer in Spanje, 35 km vóór Pamplona. Ze sprak me aan 's morgens terwijl ik net een klein ontbijtje aan het verorberen was. Ze had zoveel vragen, dat ik voorstelde om maar met mij mee te lopen richting Pamplona. Ik vertelde haar dat me dat wel ver leek voor een eerste dag, maar dat ze onderweg overal kon stoppen waar een herberg was. Ze liep veel zei ze, dus dat zou wel loslopen. Ik moet beamen dat ze ook fors doorstapte, maar de vele, hoewel meestal korte, klimmetjes gingen kennelijk toch zeer doen want toen we Pamplona tot op zo'n 10 km genaderd waren, bleef ze steeds meer achter en elke helling werd met enig zuchten begroet. Toen we in Arre aankwamen zagen we aan de andere kant van het water de 'Albergue Trinidad', een herberg verbonden aan de plaatselijke kerk. Dat was het moment waarop ik het voorstel (zie titel) deed. Na eerst even gecheckt te hebben of er wel plaats was voor haar en wat gegevens (Facebook) te hebben uitgewisseld, ben ik verder gegaan naar Pamplona. Zij koos dus voor het klooster, al was dat dan maar voor één nacht.
In Pamplona had ik een kamer in een pension gereserveerd, hartje Pamplona. Bij aankomst was echter alles dicht en de telefoon werd niet beantwoord. Toen na een half uur er nog steeds geen reactie kwam, ben ik maar op zoek gegaan naar een ander adres. Hostal Aloha bleek een prima overnachtingsplek. Pamplona, bij de meesten bekend van de stieren die door de straten achter (waarschijnlijk dronken, in elk geval heel domme) mannen aan rennen, is een mooie stad. Vooral het oude centrum is heel sfeervol. Ik had natuurlijk niet zoveel tijd, maar ik heb toch wel een goede indruk gekregen en ... heerlijk gegeten!
De volgende morgen - heerlijke nachtrust deze keer - ben ik al weer vroeg op pad gegaan. Ik was niet de enige, opvallend veel Aziaten, vooral Koreanen, waren ook al op weg. Dat is toch wel een opvallend verschil met Frankrijk, daar kom je deze 'exoten' eigenlijk niet tegen. Af en toe een Amerikaan, maar verder toch vooral Europeanen. De Koreanen lijken ook allemaal dezelfde film gezien te hebben, de uitrusting/aankleding is vrijwel standaard hetzelfde. Toen ik na een km of 10 in een dorpje aankwam en een koffiestop wilde maken, werd ik vanaf het terrasje al begroet, hé Ad. Jij al hier? Marijke, met wie ik vanaf St Jean Pied de Port was gestart, was inmiddels dus ook hier aangekomen. Samen zijn we vervolgens verder gegaan, ons gesprek van afgelopen zondag gewoon vervolgend. In Puente la Reina dacht Marijke een mooi plekje, herberg bij een rivier, te hebben gevonden voor de nacht en scheidden onze wegen weer. Nu waarschijnlijk definitief, dus eerst nog even een foto gemaakt van ons beiden. Ik ben doorgelopen naar het plaatsje Cirauqui, ongeveer 7 km verder, schitterend gelegen op de top van een berg. In de plaatselijke herberg was nog een bed voor me vrij. Gelukkig was er ook avondeten in de herberg, want verder was er niet veel te vinden in het dorp. Het eten was heel goed, de nacht was verschrikkelijk. Veel snurken en de kerkklokken - heel dichtbij - hoorde je elk kwartier. Ik was dan ook blij dat ik er vanmorgen weer uit kon. Hoewel het pas om half acht licht wordt, beginnen veel mensen toch al vanaf 6 uur zich weer klaar te maken voor vertrek. Ik ben er dus ook maar vroeg uitgegaan en tegen half acht was ik klaar voor vertrek. Ontbijt was er niet, maar dat kan je hier - hoe geweldig - in elk dorp bij een bar/restaurant kopen. De route vandaag was in het algemeen trouwens weer heel mooi met vooral mooie vergezichten op de bergen rondom. In Estella passeerde ik de beroemde 'wijnfontein' in een bodega. Gratis wijn uit de muur! De laatste 10 km vandaag waren warm, hoe zal dat in juli en augustus geweest zijn, dacht ik. Waarschijnlijk houd je er dan al veel eerder mee op en loop je niet door tot 4 uur in de middag. Daarom heb ik mijn trip ook wat later in het jaar gepland, tot nu toe blijkt het een goede keus.
Tot slot, weer ben ik niet thuis op de verjaardag van mijn vrouw Wijny! Ook dat moet maar eens veranderen. Cheers!

  • 29 September 2016 - 19:56

    Marian:

    Goed voornemen Ad!
    Op 29 september heb jij voortaan een vrije dag!!
    Proost

  • 29 September 2016 - 22:37

    Jan En Truus:

    Dag Ad,

    Wat een heerlijke verhalen steeds weer om te lezen. Ik (Truus dus) ben vanochtend bij Wijny op de koffie geweest. Daar stond een prachtig boeket bloemen van jou. Van harte gefeliciteerd met Wijny en neem er maar een heerlijk biertje op ;-)

    Nog een goede reis toegewenst, je schiet al aardig op.

    Lieve groet Jan en Truus

  • 29 September 2016 - 22:59

    Erna En Johan:

    Hoi Ad,

    Op de valreep: van harte gefeliciteerd met Wijny. Wij blijven genieten van jouw prachtige belevenissen en mooie verhalen. Goede reis door het Spaanse land!

  • 30 September 2016 - 10:15

    Bert En Henny Verwey:


    Hoi Ad,

    Met belangstelling volgen we nog steeds, vol bewondering, je pelgrimstocht.
    Wat zie jij veel en wat spreek jij veel mensen!!!
    Alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van Wijny!
    Goede reis verder en zitten er bij het volgende verslag weer foto's?
    Daar genieten we ook altijd van!

    Groet Bert en Henny.

  • 30 September 2016 - 10:16

    Ma En Pa Boof:

    Beste Ad,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je liefste. Wij hebben de gebruikelijke
    zuurkoolpot aangesproken met spekjes en ruim voldoende worst. Het was gezellig, maar jiij werd
    node gemist. Zodra jij weer thuis bent vieren we de 80-ste verjaardag van ma en de 83-ste van
    mijzelf bij Restaurant "De Hof" in Renswoude. (aan unser Stamtisch). Wat in het vat zit verzuurt
    niet. De route, die jij nu volgt lijkt ons geweldig, de ontmoetingen nog daargelaten. wij wensen je
    wederom veel wandelplezier.

    Lieve groeten voor nu en later van
    Ma en Pa Boof.

  • 01 Oktober 2016 - 09:54

    Bertus Geerestein:

    Allereerst van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Wijny , over een tijdje komt ze jou toch weer ophalen in Santiago en kun je haar weer in je armen sluiten.
    Prachtige foto's van je reis die jouw verslagen omlijsten. Als je deze verslagen niet zou hebben geschreven zou je thuis nooit uitgepraat raken over al je ontmoetingen en belevenissen.
    Wij vinden het prachtig om elke keer de verslagen te lezen.
    Zijn dit het laatste paar schoenen of moet je nog wisselen voordat je op je bestemming bent ?

    Groet Bertus en Dineke

  • 02 Oktober 2016 - 20:12

    Ageeth Kroon:

    Ben vanmiddag met je mee gewandeld tijdens de film Compostella.

    Groet Wim & Ageeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 28395

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: