Dag 4-7: Op naar België! - Reisverslag uit Bergeijk, Nederland van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 4-7: Op naar België! - Reisverslag uit Bergeijk, Nederland van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 4-7: Op naar België!

Blijf op de hoogte en volg Ad

17 Juli 2016 | Nederland, Bergeijk

Mijn vader is een 'man van de tijd', wat in zijn geval betekent dat hij meestal eerder dan afgesproken op de ontmoetingsplaats is, in dit geval station 's-Hertogenbosch. Gelukkig is de NS meestal niet eerder dan afgesproken. Precies om 6 over 9 donderdag 14 juli stapte mijn vader de stationshal binnen, waar ik ook net was aangekomen. We hadden al afgesproken een chocoladebol van Jan de Groot te gaan consumeren, dus zo gezegd zo gedaan. Een super begin van een paar mooie dagen samen wandelen in 'het Brabantse'. Na de bol eerst naar de St. Jan waar ik weer een stempel voor mijn paspoort wilde. Helaas was er nog geen vrijwilliger aanwezig en kon ik nergens een stempel(kussen) ontdekken. We besloten door te gaan en door het Bossche broek, langs kamp Vught en de IJzeren Man naderden we al vroeg in de middag Helvoirt. Plots hoorde ik mijn vader zeggen, "dit is niet goed". Hij trok met zijn been, mompelde wat over een gevoel van kramp en kon nog maar moeizaam verder. Bij de eerste de beste horeca gelegenheid zochten we direct het terras op. Toen mijn vader zijn stoel wat naar achteren schoof om de schoen los te maken en zijn been te masseren vergat hij dat het terras ter plaatse een afstapje van een centimeter of 10 kende. Met stoel en al viel hij achterover, gelukkig had hij de tegenwoordigheid van geest om zich aan een paal vast te grijpen waardoor de val gebroken werd en hij daaraan in elk geval geen ernstig letsel over hield. De laatste 5 km lopen zat er voor hem niet meer in vandaag. Een taxi bellen in Helvoirt bleek heel lastig, dus maar naar het busstation ter plekke gelopen. Ik had ondertussen uitgezocht dat hij met lijn 140 precies voor zijn favoriete pannekoekenrestaurant (Belvédère volgens mijn vader, maar in werkelijkheid Belveren geheten) kon uitstappen. Toen ik anderhalf uur later daar eveneens aankwam - als volleerd pelgrim neem je natuurlijk niet de bus - bleek dat hij toch nog een stuk had moeten lopen. Door wegwerkzaamheden was de busroute tijdelijk omgeleid. Na een voortreffelijke spekpannenkoek had mijn vader weer energie om het laatste stukje tot aan ons B&B De Posthoornhoeve te lopen. Onze gastvrouw was er nog niet, maar had me al laten weten waar de sleutel lag. Toen ze even later binnenkwam toonde ze zich een ware gastvrouw met veel belangstelling in en voor haar gasten. Ze vroeg ook wat onze relatie was en vulde dat zelf al in: "zijn jullie broers?". Onmiddellijk schoot mij de reclame van een bekende opticiënketen te binnen met de slogan "Was nu maar naar ....... gegaan". Mijn vader had er duidelijk minder moeite mee en toen ze ook nog een fles lotion voor de geblesseerde spier tevoorschijn toverde, kon ze bij hem niet meer stuk. De avond verliep gezellig met een wijntje (of twee), maar de glans van die morgen was er toch af. De volgende morgen bleek het weliswaar wat beter te gaan, maar mijn vader durfde toch het risico niet aan om ergens midden op de naderende Kampina stil te vallen en hij nam het aanbod van onze gastvrouw om hem af te zetten bij een NS station dan ook gretig aan. Ik was, eerder dan gepland, weer alleen. De twee daaropvolgende dagen werden gekenmerkt door het oversteken van (heel) natte heidevelden en het volgen van (heel sterk) meanderende beken, de grote en kleine Beerze. Én door stekende insecten, die het vooral op mijn blote onderbenen voorzien hadden. Er is geen plekje meer vrij. Via de Spoordonkse molen en Middelbeers bereikte ik zaterdagmorgen de Pelgrimshoeve te Vessem, waar Wijny, mijn vrouw, me al opwachtte. Zij zal me de komende tijd tot medio augustus begeleiden met onze camper, mijn bed hobbelt mee. Diezelfde dag, iets na 6 uur 's avonds bereikte ik de Belgische grens, ruim 150 km zitten erop en België wacht. Wel een dagje langer, want we besloten de volgende (zon)dag ook echt als 'rustdag' te gebruiken.

  • 18 Juli 2016 - 08:56

    Kees Van Den Bovenkamp Sr.:

    De verslagen maken op mij een geweldige indruk. Helaas mocht ik maar een dag met jou optrekken.
    Ondanks mijn blessure, was het een aangenaam verpozen. Ik heb mevrouw Jannie van de Post-
    hoornhoeve voor haar hoffelijkheid op gepaste wijze bedankt, waarvan ik je via een mail (ZIGGO)
    op de hoogte heb gesteld. Wij -ma en ik- wensen je met Wijny- in het belgische een aangename
    en ontspannede periode toe.

  • 18 Juli 2016 - 09:12

    Karlijn:

    Helaas wat korter dan gepland, maar opa heeft wel de juiste dag uitgekozen met zo'n lekkere Bossche bol!
    Leuk om al je avonturen te lezen. Iedere dag check ik de site om te zien of er weer een nieuw avontuur te lezen is, en vanochtend had ik geluk.

    Veel succes, en plezier, bij de tocht van vandaag!
    En de groetjes aan ma

  • 18 Juli 2016 - 09:36

    Coen:

    He broer,

    Mooi om te lezen allemaal. Jammer van Pa uiteraard maar goed het gaat om jou in dit geval.
    Ik lees dat Pa juffrouw Jannie op hoffelijke wijze heeft bedankt. Daar mag ieder weer zijn of haar invulling aangeven. Jij weet er het zijne van via de ZIGGO mail.

    Geniet van Belgie en op naar het franse land.

    Groet,
    Coen

  • 18 Juli 2016 - 13:44

    Denise:

    Hoi Ad,

    Ook vanuit Utrecht wordt je op de voet gevolgd! Geniet ervan dat je deze ervaring de komende tijd met Wijny kan delen en veel succes met alle muggenbulten. Ik kijk uit naar het volgende reisverslag.

    Groetjes,
    Denise

  • 18 Juli 2016 - 17:26

    Alette:

    Hallo Ad,
    Leuk om je avonturen te lezen, nu een week op weg!
    Gelukkig heeft 'opa Boov' geen nadelige gevolgen opgelopen van zijn valpartiij en heeft hij wel een Bossche bol te pakken!
    Wens je leuke ontmoetingen en avonturen toe op je weg, veel plezier ook voor Wijny!
    Groeten ook van Dick,
    Alette

  • 18 Juli 2016 - 18:57

    Ans Van De Scheur:

    Ha Ad,

    Leuk om je verhalen te lezen.
    Gelukkig heeft je vader toch een klein stukje van het avontuur kunnen 'proeven'!
    Fijn dat Wijny nu ook daar is, dan ben je iedere avond verzekerd van een lekkere maaltijd
    en je 'eigen' bed!
    Wens je goeie wandelingen en fijne tijd samen!

    Groet uit 't Veen
    Geurt en Ans

  • 19 Juli 2016 - 22:04

    Andries En Gerrie:

    Geweldig jou verslagen te lezen je maak wel geweldig avonturen mee Fijn dat het met je Vader goed is afgelopen. We we wensen jou nog fijne wandelingen toe en fijne dagen met Wijnie. We kijken uit naar je volgende verslagen en belevenissen.Groet van uit het zonnig Veenendaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 28369

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: