Dag 96-98: Sarria, nog (iets meer dan) 100 km! - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 96-98: Sarria, nog (iets meer dan) 100 km! - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 96-98: Sarria, nog (iets meer dan) 100 km!

Door: Ad van den Bovenkamp

Blijf op de hoogte en volg Ad

16 Oktober 2016 | Spanje, Sarria

Voor ons misschien niet bekend, maar Sarria is bij Spanjaarden wel degelijk bekend. Het is de stad waar je aan je pelgrimstocht naar Santiago begint als je met het minimale aantal benodigde kilometers de 'Compostela' wil krijgen. Busladingen vol 'Camino toeristen' zouden hier worden afgezet volgens de verhalen die ik aanhoorde. Misschien is dat zo in het hoogseizoen, vandaag op zondag 16 oktober merk ik daar niets van. De stad maakt een doodse indruk, geen winkel open en die bussen heb ik ook nog niet gezien. Aan het grote aantal goedkope overnachtingsmogelijkheden kan je overigens wel zien dat er kennelijk heel veel 'pelgrims' via of vanuit deze stad naar Santiago gaan.
Om hier te komen moest ik nog wel een stevige 'drempel' nemen, de klim naar O Cebreiro met ongeveer 700 hoogtemeters toch wel één van de langere beklimmingen op mijn tocht. Alles is echter relatief, het stijgingspercentage is over het algemeen heel acceptabel en als je bedenkt dat we dergelijke beklimmingen dagelijks deden gedurende de eerste 5 dagen na Le Puy en Velay, dan valt dit best mee. En dat deed het ook. Het was gelijk ook de laatste 'echte berg' voordat ik in Santiago aankom, dus heel veel grote kliminspanningen hoef ik niet meer te doen.
In het Hostal Nirvana in Ponferrada ontmoette ik nog Pavel uit Tsjechië. We hadden elkaar 's avonds al wel gezien aan de bar, maar geen van ons beiden had in de gaten dat de ander ook een pelgrim was. Dit hostal was ook niet een typisch pelgrimsverblijf, maar bood single bedrooms aan tegen een redelijke prijs en dat was voor ons beiden de reden om hier te zijn. Ik bestelde net een tweede 'klein' biertje en Pavel meldde toen dat ik dan net zo goed één grote had kunnen nemen, net als hij. Ik dacht eerst dat ik met een Ier te maken had, maar de volgende morgen bij het ontbijt vertelde hij dat hij uit Tsjechië kwam. De Tsjechen staan aan de top wat het bierverbruik per hoofd van de bevolking betreft, dus met de opmerking die hij maakte had ik wel iets moeten vermoeden. Ik vroeg hem of hij soms zin had om samen met mij te lopen vanaf Ponferrada. Dat wilde hij wel, maar hij hield er niet van om in het donker te vertrekken (net als ik eigenlijk) en vroeg om wat geduld omdat hij ook zijn spullen nog moest inpakken. Zelf had ik mijn rugzak al mee naar beneden genomen, dus hij vond het wat bezwaarlijk om mij te laten wachten. Geen probleem, ik neem nog wel een koffie (of twee) zei ik en zo gebeurde het dat we een half uurtje later samen het hostal verlieten. Pavel had twee weken tijd voor de Camino en was iets vóór León gestart. Hij had deze reis van zijn 3 kinderen gekregen, die vonden dat hun vader na het overlijden van hun moeder twee jaar geleden dit nodig had en ook verdiende. Zelf zei hij dat hij het gevoel had dat de kinderen er in de afgelopen jaren meer voor hem waren geweest dan omgekeerd. Hij was heel dankbaar voor dit gebaar en was ondanks wat lichamelijke problemen (m.n. de voeten) vast van plan tot Santiago te geraken. We bleken qua werk ook nog wel wat raakvlakken te hebben. Pavel werkt voor een bedrijf dat o.a. blikjes produceert voor brouwerijen en frisdrankenfabrikanten en Heineken was een hoofdafnemer. Hij kwam ook betrekkelijk vaak in Nederland, waar vanouds in Deventer een belangrijke blikleverancier zit. We hebben e-mailadressen uitgewisseld en gaan nog contact hebben. Pavel had een wat kortere etappe gepland dan ik en we hebben na een koffiestop onderweg weer afscheid genomen, maar niet na ook nog even samen op de foto te zijn gegaan.
Zoals gezegd, ik ben in Sarria, en dus heb ik nog iets meer dan 100 km te gaan. Daarvoor staan 4 dagen gepland, geen al te extreme afstanden meer en op donderdag 20 oktober hoop ik dan tenslotte in Santiago te staan, vóór de kathedraal. Wijny is al onderweg en schiet lekker op. Dat wordt een fantastisch weerzien!

  • 16 Oktober 2016 - 20:58

    Jeroen:

    Hoi Ad, leuke verslagen elke keer! Einddoel is in zicht; succes de laatste 100 km. Groet, Jeroen

  • 16 Oktober 2016 - 21:26

    Ans:

    Ha Ad,
    Wat een prestatie! Je hebt je doel bijna bereikt!
    We vinden het fantastisch om je verhalen te lezen en je zo te kunnen volgen.
    Heel veel succes de komende dagen, geniet van de laatste etappe's en
    natuurlijk van het weerzien met Wijny!
    Lieve groet uit 't Veen
    Geurt en Ans

  • 16 Oktober 2016 - 21:42

    Ma En Pa Boof,:

    Beste Ad,

    Zoals jij waarschijnlijk inmiddels wel weet is Wijny in Bordeaux gearriveerd. Zij wil Biaritz nog aandoen.
    Dan in twee dagen naar S.d.C.. Pelgrim Pavel is vermoedelijk een familielid van de Tsjechische Presi-
    dent. Jouw melding nog 100 kilometer is in vier dagen te overzien. Krijgen wij nog een selfie van jullie
    beiden voor de kathedraal. Wij wensen je nog fijne wandeldagen een een prettig en ontspannen
    weerzien met je geliefde Wijny. Jouw kleding en schoenen gaan in S.d.C. de verbrandingsoeven in.
    Vanuit Veenendaal arriveert nieuwe kleding en schoenen.

    Lieve groeten voor nu en later van
    Ma en Pa Boof.

  • 16 Oktober 2016 - 21:53

    Mia Van Cuijk:

    Yessssss je begint aan je laatste 100 km.......gaaaaf!
    Ik wens jou heeeel veeeel loopplezier en voorpret om dan eindelijk de 20ste je einddoel te bereiken en samen met Wijny voor de Kathedraal te staan.
    Dikke knuf mia

  • 16 Oktober 2016 - 22:03

    Stephanie En Anton:

    Beste Ad,

    wat gaaf dat je zo ver bent en altijd vol relativerende humor zit!
    Veel sterkte en plezier de laatste 100 kilometer.

    Heel hartelijke groet,


    Stephanie en Anton

  • 17 Oktober 2016 - 10:30

    Emile:

    Hi Ad,

    Time flies when you're having fun;) Goh wat gaat dat toch snel. Succes nog met de laatste kilometers.

    grt. Emile

  • 17 Oktober 2016 - 11:12

    Coen:

    Wat een prachtige datum om aan te komen. Dat doet me deugd.

  • 17 Oktober 2016 - 17:25

    Paul Twisk:

    Hi Ad,
    van tijd tot tijd heb ik je reisverslagen gelezen. Vanaf SJPdP was het voor mij een feest van herkenning met de plaatsnamen en albergues die voorbij komen. De beschrijvingen passen zo goed bij mijn herinneringen en doen mij soms terugverlangen naar de eenvoud van het leven op de Camino.
    Veel plezier tijdens de laatste etappes en een behouden aankomst in Santiago.
    Ben je nog van plan door te gaan naar Fisterra?

    Hartelijke groet,
    Paul Twisk

  • 17 Oktober 2016 - 19:03

    Bas:

    He pa,

    Supergaaf weer. Ongelooflijk knap hoe ver je in zo'n korte tijd bent gekomen. Op snelheid lopen heb ik niet van een vreemde ;). Fijn om je straks weer in levende lijve te kunnen zien, ik ben benieuwd wat er nog van je over is. Geniet van je laatste dagen!

    Liefs

  • 17 Oktober 2016 - 21:35

    Ria Zenner:

    Hoi Ad ,wat heb ik genoten van je reisverslagen super.Geniet van de laatste kilometers,en van het weerzien met Wijnie.

    Liefs Tante Ria .

  • 17 Oktober 2016 - 22:48

    Andries En Gerrie:

    Hoi Ad we hebben alle weken/maanden van je verslagen genoten, vonden het geweldig hoe jij je bevindingen omschreef, we beseffen dat dit een klein deel was van je belevingen. Veel succes met de laatste kilometers en een geweldig weerzien met Wijnie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 28367

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: