Dag 99-100: Turigrino's - Reisverslag uit Melide, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 99-100: Turigrino's - Reisverslag uit Melide, Spanje van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 99-100: Turigrino's

Door: Ad van den Bovenkamp

Blijf op de hoogte en volg Ad

18 Oktober 2016 | Spanje, Melide

Veel Spanjaarden beginnen hun Camino in Sarria, zoals ik in het vorige verslag al meldde. Om in Santiago een 'Compostela' te krijgen, moet je minimaal 100 km te voet (of paard!) of 200 km met de fiets hebben afgelegd. Sarria voldoet net aan dat criterium voor wandelaars. Hoewel ik daar op zondag in de stad niet zo veel van merkte, is het toch aanmerkelijk drukker op de route dan de dagen vóór aankomst in Sarria. Het aantal herbergen is ook aanzienlijk groter dan eerder, dus de drukte hier zal wel gebruikelijk zijn. Dat niet iedereen het waardeert dat je met een 'minimale inspanning' die Compostela kan verdienen, blijkt uit teksten op muren en de vele routepaaltjes langs de weg: 'no turigrinos' of 'no turigrinacion' heb ik vele keren zien staan. De samensmelting van Turist en Peregrino is wel een mooie aanduiding voor deze 'Camino toeristen' zoals ik ze zelf noemde. De Belgische herbergbeheerster van Villares de Orbigo vertelde dat er over gesproken wordt om de grens van 100 km op te trekken naar 300 km. Of dat waar is, weet ik niet, maar ik geloof ook niet dat het zo snel zo ver zal komen. Voor een stad als Sarria zou dat economisch gezien een grote klap zijn en ik denk dat er ook veel minder mensen geneigd zijn om 300 km te gaan lopen. Marketingtechnisch is die 100 km volgens mij prima, de hele regio leeft ervan. En waar zou je je ook druk over maken, iedereen doet de Camino toch om een persoonlijke reden, waarom oordelen over anderen? Er zijn veel mensen die (een deel van) hun bagage met transport van de ene herberg naar de andere laten brengen, er zijn mensen die stukken met de taxi of bus doen omdat hun voeten verder lopen onmogelijk maken en ze toch met hun groep mee willen reizen. Moet je daar ook wat van zeggen? Ik doe het niet, maar heb ook makkelijk praten zonder blaren en als inmiddels zeer goed getrainde wandelaar.
Van Sarria ben ik in twee dagen naar de stad Melide gelopen, een afstand van zo'n 65 km. De echte bergen liggen achter me en de route loopt nu door een mooi golvend landschap met veel bossen. Het is heel groen. Galicië, zoals dit gebied heet, staat dan ook bekend als een relatief nat deel van Spanje. En dat zal alles te maken hebben met de Oceaan die hier heel nabij is. Vanaf het moment dat ik de grens van Galicië passeerde is het ook vrij vochtig geweest, hoewel het nog steeds niet heel hard geregend heeft. En vanmiddag kwam zelfs de zon erweer door en heb ik voor het eerst in een week tijd weer eens zonder aangeritste broekspijpen gelopen. Wat het weer betreft, heb ik echt enorm geboft. Of het dit jaar soms droger is geweest dan voorgaande jaren weet ik niet, maar gisteren passeerde ik bij de plaats Portomarin een voorheen groot stuwmeer, dat nu bijna droog stond. Het kan natuurlijk ook een gevolg zijn van werkzaamheden aan de stuwdam. Wel mooi om de restanten van een vroeger dorp en de oude brug over de rivier weer te kunnen zien.
Vandaag ben ik precies 100 dagen onderweg en resten er nog twee dagen tot Santiago. Wijny is inmiddels al zo ver gevorderd dat ze een dag eerder in Santiago aankomt dan gedacht. Morgenmiddag hoop ik haar weer te zien na 2,5 maand, in een hotel niet ver van de Camino op een kleine 20 km van Santiago. Morgen maar vroeg op pad denk ik!

  • 18 Oktober 2016 - 18:50

    Marian:


  • 18 Oktober 2016 - 18:52

    Marian:

    Hieperdepiep hoera!!!!!

  • 18 Oktober 2016 - 20:22

    Bert En Henny:

    Nog twee dagen te gaan!!! Wat een voldoening zal het geven het einddoel te halen.
    Maak er twee mooie dagen van.

  • 18 Oktober 2016 - 22:10

    Aldie:

    De eerste dagen van..... Een beetje minister president of president ziet er tegen op hoe hij na 100 dagen beoordeeld wordt. Jij hebt niks te vrezen. Wat een prestatie in jouw 100 dagen. Petje af, diep respect! Proficiat Aldie

  • 19 Oktober 2016 - 06:40

    Ma En Pa Boof:

    Beste Ad,

    Honderd twee dagen wandelen is geen geringe prestatie. Jij verslaat al onze wandelafstanden.
    Een gemiddelde van 2800 km. : door 102 = 27.45 km. per dag. Een blaartje en bijna geen regen.
    Heuvels , bergen, een saaie Meseda het deerde je niet. Wij zijn erg trots op je. Wijny raast door
    de landen heen, om jou zo snel mogelijk te ontmoeten. In haar situatie ook een prachtige presta-
    tie. Geniet beiden van de komende dagen.

    Lieve groeten voor nu en later van
    Ma en Pa Boof.



  • 19 Oktober 2016 - 10:09

    Bertus Geerestein:


    Geweldige prestatie Ad met een gemiddelde van 27,5 km per dag. Een belevenis waar nog veel over nagepraat en gedacht kan worden.
    Bedankt voor je mooie verslagen die ik allemaal heb gelezen en de mooie foto's die erbij zaten.
    Geniet van het weerzien met Wynie en waarschijnlijk en van het verblijf samen daar.
    Ben je er al uit of er veel gaat veranderen in je dagelijks leven/werk als je terugbent ?

    Groeten Bertus

  • 19 Oktober 2016 - 11:31

    Gerrit:

    Beste Ad, lieve Wijny,

    Heel veel plezier (en sterkte :) ......) bij jullie hereniging.
    Geniet ervan.

    Groet, Gerrit

  • 19 Oktober 2016 - 16:06

    Kees Van Bemmel:

    Beste Ad,
    Het lijkt wel of je steeds sneller gaat lopen de laatste dagen. Ik volg je op de kaart en zie de afstanden groter worden. Komt dat omdat je "de stal" c.q. Santiago ruikt of is het omdat je zo snel mogelijk bij Wijny wilt zijn? Kan ik mij levendig voorstellen. In ieder geval heb ik grote bewondering voor je prestatie.
    Heeft deze tocht nu echt aan al je verwachtingen voldaan of zijn er toch nog redenen open blijven staan.
    Zo ja, geen nood, er zijn meer tochten te maken in later stadium.
    Geniet nu maar van je aankomst en vooral van je Wijny. Met groeten van Kees en Wil.


  • 22 Oktober 2016 - 18:47

    Conny Van Tuil:

    Hé Ad, ik zag al foto's op Facebook van je aankomst... maar nu blijft het hier zo stil. Volgens mij wil iedereen graag weten hoe dat nu voelde om aan te komen bij de Camino... En hoe het was om Wijny weer te zien :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 28327

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: