Dag 8-10: van record naar record - Reisverslag uit Neerlinter, België van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Dag 8-10: van record naar record - Reisverslag uit Neerlinter, België van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Dag 8-10: van record naar record

Blijf op de hoogte en volg Ad

20 Juli 2016 | België, Neerlinter

Na de rustdag ben ik vroeg (08h30) op pad gegaan. Acceptabele campings zijn dun gezaaid in deze omgeving en de camping die we gekozen hadden lag net buiten Tongerlo, ruim 40 km verderop. Ik was niet van plan helemaal door te lopen tot aan die camping, die lag ook niet precies aan de wandelroute, maar wel zo dicht mogelijk daarbij. Via de abdij van Postel, ongeveer 15 km kaarsrechte kanaaloever en nog eens 10 km 'Grote Neet' dijk kwam ik na 41 km aan bij de St. Apolloniakerk in Geel-Stelen. Daar stond Wijny me al op te wachten met een ijskoude Heineken, de schat. Een record afstand voor mij. Over de route zelf kan ik niet veel meer zeggen dan wat ik hiervoor al heb gezegd, vrij saai. De 'Grote Neet' (er bestaat kennelijk ook een 'Kleine Neet', die moet dan wel heel erg klein zijn) is wel een visrijk stroompje met veel overhangende bomen. Wat ik verwacht had te zien, een ijsvogeltje, zag ik niet. Wat ik niet verwachtte te zien, een waterschildpad, zag ik wel. Kennelijk hier losgelaten huisdiertje, dat gezien zijn omvang het goed naar zijn (of haar) zin heeft. Na de abdij van Postel volgden op dag 9 nog twee abdijen, die van Tongerlo en die van Averbode, beide mooie monumentale complexen. In Averbode hadden we een camping gevonden vlakbij de abdij. Omdat Wijny mij had gemeld dat het weer zoeken was geweest, besloot ik een voorbijganger te vragen waar de ingang van deze camping lag. Daar bleek ik bijna voor te staan. Omdat mijn uitrusting niet alledaags is, vroeg de man waar ik vandaan kwam en wat mijn reisdoel was. Op mijn antwoord dat ik uit Veenendaal kwam, zei hij dat hij daar wel veel van gehoord had. Waarschijnlijk uit beleefdheid, want ik kreeg er niet uit wat hij dan precies gehoord had. Wel vertelde hij direct dat hij vroeger tegen Ajax en PSV had gevoetbald, een ex-prof dus, met Lierse SK. Echter voordat de echte hoogtijdagen van deze club waren aangebroken. Hij had dus altijd moeten werken, zei hij. Niets mis mee volgens mij. Na slechts 21 km was ik op het eindpunt. Op dag 10 geen abdij, maar wel een temperatuurrecord. In het heuvelachtige landschap tussen Averbode en Hoegaarden kwam het kwik tot 33 graden vandaag. Na 33 km en minstens 4 liter water bereikte ik mijn eindbestemming, juist voordat er regen was voorspeld. Dat had vandaag best gemogen van mij.
Zorgen waren er ook. Omdat mijn Hanwag bergschoenen een lelijke scheur in het leer vertonen (slecht onderhoud) denk ik niet dat ik die schoenen kan blijven gebruiken. Ik had een tweede paar schoenen in de camper gegooid en die heb ik nu 2 dagen uitgeprobeerd. Dat gaat goed komen. Morgen overschrijden we de taalgrens, verslagen blijven overigens gewoon in het Nederlands komen. Voor de mensen die ook de route willen volgen hierbij een link: http://www.routeyou.com/nl/group/view/8992/camino-ad. Ik wens jullie een mooie tijd.

  • 20 Juli 2016 - 21:04

    Ma En Arja:

    Lieve Ad,
    Ma en ik volgen samen je verslagen en genieten hiervan. Wat een kanjer ben je toch! Dit mag ik niet te vaak schrijven van ma, anders is je reserve paar schoenen straks ook kapot :)
    Wij kijken uit naar het volgende verslag. Fijn dat Wijny weet wat jij lekker vindt na een lange dag wandelen.
    Dikke kus van ons

  • 20 Juli 2016 - 23:03

    Ma En Pa Boof:

    Ad,
    Wij hebben jouw verslagen gelezen, de Abdijen zien er geweldig uit.
    Jouw schoenen hebben het helaas begeven. Fijn dat je nog en paar
    reserve-exemplaren in de camper had opgeslagen. De afstanden, die
    jij nu aflegt hebben tot gevolg, dat je spoedig het belgische kunt ver-
    laten. Wij wensen je met Wijny veel genoegen en ontspanning.
    Wij zien weer uit naar jouw volgend verslag. Wij volgen je op de kaart.
    Groeten van
    Ma en Pa Boof ook voor Wijny

  • 21 Juli 2016 - 14:01

    Coenraad:

    Goed bezig broer en dat je nog maar veel mag genieten van de ijskoude Hollandse Heinekens. Doe niet te veel om je middel anders denkt men straks in Frankrijk dat je wat anders komt doen. Geniet van elkaar en de omgeving.

  • 21 Juli 2016 - 20:36

    Gerrit:

    Hi Ad,
    Mijn eerste bericht was niet helemaal doorgekomen. Ik schreef nog "op naar Vlaanderen" en nu ben je er al weer door. Het gaat snel :).
    Leuke verslagen schrijf je waardoor we van je tocht op de hoogte blijven.
    Groet en hou je haaks. Gerrit

  • 22 Juli 2016 - 11:04

    Martin En Danielle:

    Hey Ad,

    Prachtig om over je avonturen te lezen. We blijven je op de voet volgen ;)
    En respect voor je prestatie! Dat zijn beste afstanden die je aflegt.

    Groetjes (ook aan Wijny),
    Martin en Danielle

    PS. Ik hoorde van ma dat je nog niet aan de euro per kilometer zat. Wij doen er in ieder geval 5ct per kilometer bij!

  • 22 Juli 2016 - 22:30

    Tjeerd Meij:

    Ha Ad,
    Prima timing van je om nu te lopen en schrijven: een kennis van me is net 2 weken geleden in Santiago aangekomen. Heerlijk om nu van zijn verslagen in die van jou te rollen.
    Er komt nog veel moois aan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 28328

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: