Van een scheve heup tot de pelgrimszegen - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu Van een scheve heup tot de pelgrimszegen - Reisverslag uit Veenendaal, Nederland van Ad Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Van een scheve heup tot de pelgrimszegen

Door: Ad van den Bovenkamp

Blijf op de hoogte en volg Ad

10 Juli 2016 | Nederland, Veenendaal

De rugzak is gepakt en alles is geregeld om morgen, 11 juli 2016, dan eindelijk te kunnen vertrekken. Na enkele weken van vooral afscheid nemen van collega's in binnen- en buitenland, van vrienden en familie voelt dat goed. Maar het was toch nog wel even spannend of dat zou gaan lukken. Van 11 tot 13 juni had ik het traject Hasselt-Zutphen (ruim 70 km) afgelegd, maar kon ik niet meer normaal lopen. Fysiek ongemak dat ik ook eerder al eens had gehad. Zo kon ik toch niet aan mijn Camino beginnen, stel je voor dat ik al na een dag of drie terug zou moeten keren. Een bezoek aan de fysiotherapeut leerde dat de klachten werden veroorzaakt door een 'scheve heup' en dat manuele therapie ('kraken') nodig zou zijn om dat te verhelpen. Hoewel er niet heel veel tijd over bleef vóór de geplande startdatum, is het de heren van Fysiotherapie Holtslag toch gelukt mijn heup tijdig recht te krijgen en mijn onderrug te 'mobiliseren'. De resterende 70 km tussen Zutphen en Veenendaal heb ik dan ook begin juli zonder problemen kunnen afleggen. Dat geeft de pelgrim weer moed.
Tussen het moment van stoppen met werken en starten met de echte tocht had ik 10 dagen ingepland om de laatste zaken te regelen en aan te schaffen. Onder meer een e-reader (een stuk lichter dan een stapel boeken) en een opklapbaar toetsenbordje (handig om dit soort reisverslagen onderweg via de smartphone te kunnen publiceren) zijn nog aangeschaft en uitgeprobeerd. De tijd was hard nodig, zeker omdat er nog wat verrassingen waren die week. De vriend van onze jongste dochter stond op woensdagavond voor de deur met de vraag of hij met onze dochter zou mogen trouwen. Nadat ik daar bevestigend op had geantwoord kwam ook onze dochter tevoorschijn met het verzoek of wij dan haar getuigen wilden zijn én dat dat dan wel de volgende dag moest plaats vinden bij de jachthaven in Akkrum (Friesland) waar ze elkaar hadden leren kennen! Een fantastisch mooie dag - van enige wandeltraining kwam natuurlijk niets meer terecht - en respect voor deze in het diepst geheim voorbereide operatie. Zaterdag volgde nog een verrassing (voor mij althans, de rest bleek er al weken van op de hoogte te zijn), een afscheidsfeestje thuis met (klein)kinderen, ouders en vrienden. En tenslotte kreeg ik vanuit onze kerkelijke gemeente nog de 'Pelgrimszegen' mee voor de lange tocht naar Santiago. Ik ben er nu echt klaar voor, nog één nachtje slapen.

  • 11 Juli 2016 - 10:40

    Marianne:

    Lieve Ad,

    We hebben je vanmorgen uitgezwaaid!! Heel veel plezier tijdens je trip. Alle respect hoor!
    Knuf Mar.

  • 11 Juli 2016 - 16:23

    Ron En Sonja:

    Beste Ad,

    Veel respect voor je voorgenomen avontuur.
    Wij wensen je veel sterkte en plezier en we gaan je volgen.
    Voor Wijnie ook respect natuurlijk.

    Groeten uit Kroatië Umag

  • 11 Juli 2016 - 17:04

    Ina Schuurman:

    Hoi Ad heel veel wandel plezier, en heel veel succes met je avontuur geniet ervan.

  • 11 Juli 2016 - 22:37

    Hilda:

    Je bent onderweg!
    Het zegel (stempel) van onze kerk en daardoor de Petrakerk reist met je mee.

  • 12 Juli 2016 - 14:16

    Charles:

    Hoi Ad,
    Heel veel succes en ga je zeker volgen. Hoop dat alles in goede gezondheid gaat gebeuren.
    Goede reis,
    Charles, Mabel en de Kids

  • 12 Juli 2016 - 19:23

    Henk:

    Beste Ad,

    Veel succes met deze tocht. Ik ga je volgen!
    Ik hoop voor je dat je de tocht zonder al te veel fysieke ongemakken gaat volbrengen. Maar jou kennende moet dat lukken. En anders is daar natuurlijk altijd nog Wijny die jou er door heen kan slepen ;-)

  • 13 Juli 2016 - 14:34

    Ali & Marian:

    Hoi Ad,

    Veel succes met de tocht een hele onderneming.
    We gaan je zeker volgen.

    Groetjes Ali & Marian

  • 15 Juli 2016 - 11:55

    Coen(je Broer):

    He Ad

    Het gaat goed hoor ik. Gezellig samen met je Pa(overigens ook mijn vader). Geniet er van en maak er wat moois van samen. Mocht je straks behoefte hebben om met iemand(anders dan Wijny) te praten bel dan gewoon je broer Kees op.

    Groet Coen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Actief sinds 23 April 2016
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 28353

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 11 November 2016

Mijn Camino

Landen bezocht: